onsdag 1 april 2009

Blogga när ingen annan vill lyssna?

Igår intervjuade jag Sofia Mirjamsdotter, Mymlan, om hennes eget bloggande och förhållandet mellan sociala medier och journalistik. Fick lite spännande svar och lägger upp en ljudlänk senare. Bland annat delar hon min tanke om vad en bloggbävning är.

Nästa fråga blir då om man kan säga att Gömda-debatten och FRA-debatten var en bloggbävning (i betydelsen en nyhet som kommer upp, efter stor debatt i bloggvärlden, till traditionella medier). Eller kan det vara så att regelrätta nyhetskriterier stått till grund även här? Andreas Ekström, som jag ska prata med i eftermiddag, skrev i november på sin blogg ett inlägg om vad medier "vågar" med tanke på snacket om nedtystning från stora medier. Om mediers mod på Andreas Ekströms blogg.

Nästa tanke är då om bloggbävningar kommer finna sin roll i att granska journalister när inte andra journalister vågar. Eller finns det alltid journalister och medier som vågar? Det skriver också Andreas Ekström en del om.

Imorgon ska jag träffa Monica Antonsson och prata om varför hon startade sin blogg. I en artikel i Sydsvenskan menade hon nämligen att hon inte hade fått uppmärksamhet om det inte var för bloggen. Här kan ni läsa artikeln.

Tar ett direkt tips från Sofia Mirjamsdotters föreläsning igår och frågar er: Vad bör jag fråga Monica Antonsson imorgon? Å om ni är snabba, vad bör jag fråga Andreas Ekström idag?

Ciao Jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar