fredag 3 april 2009

Kvinnorna har besökare men männen länkarna

I tidigare journalistisk forskning skrivs det en del om genus. Kvinnorna är inte lika representerade i nyhetsmedierna och har andra områden och roller än männen.

Anders Sahlstrand skriver i "De Synliga" (2000) att 77 procent av de muntliga källorna är män och 23 procent kvinnor. I såna frågor som sociala frågor och utbildningsfrågor är det mer jämställt (men fortfarande en övervikt till männen).

De allra största bloggarna drivs och skrivs av kvinnor och då menas de med flest besökare. På topp tio av privata och proffsbloggar på Bloggportalen skrivs 15 av 20 bloggar och två av killar. (Uppgifter från idag. Övriga är specialbloggar som inte skrivs av en person på samma sätt såsom tjuvlyssnat eller macfeber)

På de bloggar som är mest länkade på Bloggportalen däremot drivs sju stycken av män.

På knuff ser det liknande upp på topp tio som fått knuffpoäng (som baseras på "vem" som länkat, "hur" det länkats och "när" det länkats). Sex av tio är män och tre kvinnor. Den sista är blandad.

De bloggar som skrivs av kvinnorna som har de många besökarna är det mycket mode, kändisar och vardagsbetraktelser. På de länkade är det mycket politik och samhälle (även av kvinnor). Uppdelningen "hårda" och "mjuka" ämnen känns mer aktuell än någonsin.

Det mest spännande tycker jag nästan är att alla tycker att de här "länkade" bloggarna är de viktiga. "Det är de man ska titta på som journalist." får jag känslan av. De kommer inte i närheten av topp tio på mest besökta men det är de som har inflytande på de traditionella nyhetsmedierna. (Det är de som kommer och föreläser om bloggars betydelse etc.)

Det är möjligt att andra medier såsom Veckorevyn och liknande tittar mer på de andra men några slutsatser ska man väl kunna dra av det här.

Några slutsatser:
- Kvinnorna har större utrymme i bloggvärlden än i nyhetsvärlden med tanke på spridning och är därmed kvinnornas arena och ställe att förmedla sig.
- Uppdelningen av män och kvinnor är sig lika i de länkade bloggarna jämfört med traditionella nyhetsmedier. 77 procent män som muntliga källor i traditionell media och sju av tio män som är med på topp tio mest länkade bloggar. Genusförhållandet är sig likt.
- Det finns ingen etablerad bra förmedling av sådana ämnen som mode, kläder och vardagsbetraktelser därför har bloggarna fått en stark position här med många besökare och läsare.

Ciao Jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar