torsdag 26 mars 2009

Blondinbella påverkar

Den sista tiden har jag skaffat mig några nya morgonrutiner. Jag läser tidningen och äter frukost sedan går jag in på datorn och kollar av läget. Kollar mejlen, kollar av tidningarnas webbsidor och jag kollar av lite bloggar och vad som händer.

En av bloggarna jag tittar på är Blondinbellas (Isabella Löwengrip). Oftast handlar det om vad hon gör i hennes ganska häftiga liv med kändisskap, klädkollektion etc. Men det handlar också om hur hon hamnat där hon är såväl som skola och sånt mer lättrelaterat för en tjej som är 18 år.

Igår skrev Isabella Löwengrip ett inlägg om att hon hade haft panikångest. Hon berättade också att hon efter många stora saker som att vara med på teve kunde bli helt nedstämd och få panikångest. Hon skrev också att hon aldrig varit så stolt över sig själv som när hon pratade om hur hon kände för sina nära, ställde sig upp, torkade tårarna och lagade middag. Ni kan läsa inlägget här

Folk kan säga vad de vill om att modebloggarna och de här bloggarna unga tjejer skriver inte har någon makt, men jag tror de har mer makt än man kan tro. 193 kommentarer sedan inlägget lades in 19.10 igår och många skriver hur de förstår henne, att de själva känner likadant, tips på hur hon kan må bättre och allmänna hejarop. (så klart finns det en del skräp också men mestadels inte)

Det finns en hög igenkänningsfaktor i de här bloggarna. Det är jobbigt att vara ung tjej. Det är svårt att veta om man är barn eller vuxen, svårt att veta vilken stil man ska ha och det är väldigt massa beslut man måste ta i den där åldern. Att ha någon som lever sina drömmar men ändå är som en själv betyder hur mycket som helst. Att få den personliga kontakt som det ändå känns när man följer någon i en blogg som man kan se upp till, det betyder mycket. Och det är klart att man respekterar tjejen och vad hon tycker.

Dessutom visar statistiken att det är just unga människor som i främst läser bloggar. Det är en målgrupp många vill nå, det är klart att bloggarna har sin del i det hela.

Jag vet inte hur det ser ut nu men när jag var ung läste jag typ Frida och Veckorevyn och de tidningarna påverkar så klart unga tjejer till att bli vad de är när de är vuxna. Kan det vara så att de här bloggarna har en liknande funktion?

Man ska inte glömma att unga tjejer blir vuxna tjejer.

Ciao Jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar