tisdag 24 mars 2009

Telefonintervjuer och FRA-debatten

Jag mejlade ”mina” journalister i fredags. Var tidigt ute. Kände mig nöjd. Den känslan varade tyvärr inte särskilt länge; svarsfrekvensen har varit minst sagt varierande. Vissa svarade redan samma dag medan andras svar fortfarande lyser med sin frånvaro. Dem ska jag ta i tu med imorgon.

Idag kunde jag i alla fall genomföra de första intervjuerna. Ingen var eld och lågor över bloggosfären; en var rent av skeptisk. En gemensam – och oroande – nämnare för svaren jag fått hittills är att politikerbloggar, eller bloggar av andra personer som redan förekommer i den offentliga debatten, är de som tillskrivs störst trovärdighet och mest intresse.

Vad gäller min fallstudie, den om FRA-debatten, har jag sammanställt lite siffror över antal publicerade artiklar om FRA-lagen under olika tidsperioder. Jag har använt mig av presstext och har dels tittat på antal artiklar publicerade i samtliga källor och dels tittat närmare på vissa tidningar. Den första artikeln publicerades i Sydsvenska i början av mars 2007. Sedan tillkommer det kanske fem artiklar fram tills i mitten av juni 2008, då det sker en explosionsartad ökning.

Jag har också sökt runt på google och upptäckt en, för mig, tidigare outforskad funktion. Google blog search. Där kan man bland annat söka blogginlägg efter datum. Praktiskt. Så, jag har sökt efter antal blogginlägg om FRA-lagen under 2008. Jag har sökt per månad och sedan per dag under juni, för att jämföra utvecklingen med den i traditionell media. Diskussionen var definitivt på tapeten i bloggosfären långt innan den stormade tidningssidorna. Fast allt detta är ju old news. Men siffror och statistik är alltid ett trevligt sällskap. Blir fina tabeller. Tilläggas bör dock att min bekantskap med blog search är ny, och jag vet ännu inte hur bra den egentligen är. Mental notering: kolla upp.

Jag ska också titta närmare på DN:s artiklar och vilket förhållande deras rapportering har till den diskussion som förs i bloggosfären. Ska ta kontakt med de som skrev och försöka få intervju. Sedan ska jag ta mig an en lite mer kvalitativ approach på bloggandet om FRA också, men det urvalet är jag inte helt klar med än. Ska ta kontakt med ett par personer att intervjua här med. Har ett par idéer, men ska reka lite mer först. Återkommer om det.

Arrivederci

Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar